top of page

העיר כמרחב למידה

הרעיון המרכזי בתפיסה של העיר כמרחב למידה הינו החיבור שבין מרחב לבין פדגוגיה כתפיסה עירונית. חיבור בין תכנון לחינוך ולמידה מקדם פיתוח עירוני מרחבי המטפח ערכים של דמוקרטיה קיימות וקהילתיות לכלל תושבי העיר, ובה בעת מאפשר פדגוגיה אורבנית מותאמת לעקרונות הלמידה במאה ה-21.

העיר הינה ביטוי פיסי מרחבי של יחסי כוחות חברתיים, פוליטיים, סביבתיים גיאוגרפיים וכו'. הכרה והתבוננות על המרחב מתוך תפיסה של העיר כמרחב למידה, הינה הכרה במגוון הנכסים והמשאבים העירוניים הייחודים כהזדמנויות ללמידה העומדות לרשות כל אדם בכל גיל ובכל עת.

למידה המוגדרת כיום באופן מסורתי בגבולות בתי הספר ומוסדות החינוך ממסגרת את גבולות הגיל הזמן והמקום בו מתרחשים תהליכי חינוך ולמידה. מערכת החינוך המסורתית תוחמת ומפרידה בין הידע לבין העולם הנמצא סביבו.

 

התפיסה המחברת בין חינוך לתכנון עירוני מזמינה בחינה מחודשת של מערכת היחסים בין המרחב העירוני (הפיסי, החברתי הסביבתי וההיסטורי) לבין תחום החינוך ותהליכי הלמידה.

הטמעת הפדגוגיה האורבנית בתפיסת החינוך העירונית, מרחיבה את גבולות מושג הלמידה, התאורטיים והמעשיים, מחוץ לגבולות וגדר ביה"ס ומחברת מחדש את הלמידה לחיים עצמם, למקום, למרחב העירוני ולקהילה כולה.

הטמעת תפיסת העיר כמרחב למידה כחלק מתפיסות תכנון העיר, מעודדת את התכנון העירוני להעשיר את מגוון הנכסים וההזדמנויות במרחב הציבורי ולהרחיב את מגוון אפשרויות הלמידה בכל גיל בכל עת ובכל מקום.

לפירוט התכניות : 

פרויקטים בקנה מידה עירוני:

התכנית האסטרטגית המרחבית לעיר אשדוד לשנת 2040

מנהל חינוך נתניה מובילה מודל חינוכי חדש | תכנית פיתוח עירונית 'מבית ספר בעיר לעיר כבית ספר'

Maagalim Scheme.jpg

 מובילות את פרק החינוך בתכנית העוסקת בגיבוש חזון עירוני לפיתוח מרחבי של העיר. התכנית סוקרת את מערכת החינוך העירונית מנקודת מבט מרחבית ומסמנת סוגיות מרכזיות, קווי מדיניות ומגוון אמצעי מימוש השוזרים בין המרחב הפיזי והמרחב החינוכי בעיר העתידית.שותפים לכתיבת התכנית :ד"ר עידן פורת (תכלול התכנית), סטודיו מיא (תכנון עירוני), ד"ר אורלי רונן ורן רביב (מרכז השל, קיימות וסביבה), פרופ' שלמה חסון (קהילה ואזוריות), ד"ר יודן רופא (תחבורה), יוגב שרביט (כלכלה), ערן קפלן, אציכ (תיירות ותרבות).

Ashdod_edited.png

מובילות יחד עם הגב' אתי דהן ראש מנהל החינוך בעיר, פיתוח תפיסה חדשנית של מעבר 'מבית ספר בעיר לעיר כבית ספר'. 10 בתי ספר (יסודי, חטיבה, על יסודי, חינוך מיוחד) יזכו לליווי צמוד בפיתוח מהלך בית ספרי ייחודי המחבר בין ערכי בית הספר וייחודו, לבין המרחב העירוני בו הוא נמצא

התכנית מונחית בשיתוף פעולה בין אדר' שני גרנק עשבי וליאת דגן, מעצבת אורבנית ומומחית בהנחיית תהליכי פיתוח וחדשנות

חדשנות בחינוך : העיר תהפוך לבית ספר אחד גדול, עיריית נתניה 08.08.2023

נתניה אוןלין 150 מנהלות ומנהלי מוסדות חינוך בנתניה ערוכים לפתיחת שנת הלימודים, אורלי בר, 29.08.2023

Netanya_new_COA.png
bottom of page